کاربرد الکل برای کرونا

الکل یک مایع ترکیب یافته از هیدوژن، اکسیژن و کربن بوده که با توجه به نیاز بشر و پیشرفت فن آوری کاربردهای بسیار گوناگونی پیدا کرده است.

الکل ها بستگی به ساختار کربنی که دارند تقسیم بندی میشوند که اگر دارای یک کربن باشند به الکل نوع اول یا متانول چنانچه دارای دو کربن باشند به الکل نوع دوم یا اتانول و اگر دارای سه کربن باشند به الکل ایزوپروپیل یا شیمیایی تقسیم بندی می شوند.

الکل صنعتی:

الکل صنعتی که به آن متانول نیز گفته می شود و ماده ای بسیار خطرناک به رنگ زرد است که در ترکیب مواد شیمیایی در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد و هرگز نباید برای ضدعفونی کردن مورد استفاده قرار بگیرد چون خاصیت ضدمیکروب بسیار کمی دارد و استفاده از آن سبب کوری و آسیب های جبران ناپذیر عصبی می شود.

ایزوپروپیل الکل:

جایگاه این نوع الکل در رده درمانی قرار دارد و همچنین در صنعت چاپ اشاره کرد به دلیل اینکه در دستگاه های چاپ قابلیت تبخیر بسیار پایین وجود دارد دمای آب را در سطح پایین نگه می دارد. و همچنین در ضد عفونی کردن دست ها و تزریقات نیز کاربرد دارد.

الکل طبی (اتانول) :

الکل طبی که به آن الکل سفید هم گفته می شود همان اتانول است. الکل ها در ضد عفونی کردن کاربرد دارند و به دلیل شرایط فعلی جهان و ویروس کرونا، اهمیت الکل ها افزون تر شده است. بوی تندی که در هنگام تزریقات احساس می کنید، همان بوی الکل طبی است. علاوه بر بوی تند، الکل طبی بی رنگ نیز هست.

گاهی اوقات شاید شما بعد از باز گذاشتن در بطری الکل طبی، با بطری خالی آن رو به رو شدید. تعجب نکنید، این مسئله بخاطر خاصیت فرار بودن این ماده است.

الکل طبی اتانول کرونا

کاربرد الکل های طبی :

این الکل ها در طب و پزشکی کاربرد ضدعفونی کننده دارند ، و برای زدودن ابزار ها و جای زخم از میکروارگانیسم های پروتئینی مناسب هستند. از میکروارگانیسم های پروتئینی می توان به کوئید ۱۹ اشاره کرد که الکل طبی موجب نابودی آن می شود.

  • استفاده از الکل های طبی در شوینده های ضدعفونی کننده ، باعث بالاتر رفتن خاصیت گندزدایی و قوی تر شدن آن ها می شود.
  • مواد ضدعفونی کننده باید دارای درصد مناسبی از خلوص باشند تا به خوبی کاربرد ضد عفونی کننده خود را نشان دهند.
  • از اتانول در موارد دیگری مانند عطر سازی، رنگ سازی و ماده مهم آزمایشگاهی استفاده می شود.
  • اتانول در صورتی خاصیت طبی به خود میگیرد که درصد خلوص ۷۰ تا ۸۰ درصد داشته باشد.
  • این الکل در ضد عفونی کردن هرسطحی کاربرد دارد

الکل طبی و ویروس کرونا :

در شرایط فعلی و با رویارویی جهان با ویروس کرونا، الکل های طبی اهمیت بیشتری پیدا کردند. برای اینکه با استفاده از این الکل بتوانید به خوبی سطوح اطرافتان را از ویروس کرونا بزدایید ، باید از الکل هایی استفاده کنید که درصد خلوصی بین ۶۲ تا ۷۲ درصد داشته باشند تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. برخلاف تصور ، عموم با بالاتر رفتن درصد خلوص، خاصیت گند زدایی محلول بالاتر نمی رود.

نکته حائز اهمیت این است که ویروس ها و میکروارگانیسم ها هر کدام در مقابل الکل، میزان مقاومت متفاوتی نشان میدهند. مثلا میکروارگانیسم هایی که ساختار پوششی دارند، در مواجهه با الکل به سرعت نابود می شوند اما نوروویروس ها میزان مقاومت بالاتری دارند.

تصور اشتباه و خطرناک :

برخی فکر میکنند با نوشیدن الکل طبی می توانند میکروارگانیسم های درون بدنشان را نابود کرده و خود را از بیماری حفظ کنند.این افکار نه تنها درست نیست و پایه و اساس علمی ندارد ، بلکه مشکلات جسمی زیادی هم برای انسان ایجاد میکند.

استفاده درست از این الکل ها به صورت ضد عفونی کردن دست ها و سطوح اطراف است. اینگونه میتوان ویروس کرونا را از خود دور کرد.اما اینکه کسی بخواهد الکل طبی را در جهت نابودی ویروس کرونا ببلعد، تصویری کاملا غلط و خنده دار است.

تفاوت الکل طبی و صنعتی

الکل صنعتی ، متانول یا الکل متیلیک است. این الکل رنگ ندارد ، بسیار فرار است ، ph پایین تری از آب دارد ، بوی تندتری نسبت به اتانول دارد ، قابلیت اشتعال دارد ، شعله ی آن سفید یا زرد خواهد بود ، خاصیت سمی دارد و نوشیدن آن بسیار خطرناک است حتی منجر به مرگ هم می شود. الکل طبی، اتانول یا الکل اتیلیک است . مانند متانول بی رنگ و فرار است ، در صورت نوشیدن باعث مسمومیت می شود ، خاصیت اسیدی ضعیفی نسبت به آب دارد ، شعله ی آن آبی رنگ است. بهترین روش تشخیص اتانول از متانول ، رنگ شعله ی آنهاست.