همه چیز درباره کرونا

همه چیز درباره کرونا

همه چیز درباره کرونا بدانیم. سوالتی متفاوت و جواب هایی علمی و قابل استناد.

ویروس کرونا 2019 چیست؟

بیماری ناشی از ویروس کرونا 2019 (کوید 2019) یک عارضه تنفسی است. این بیماری از طریق تماس انسان با انسان منتقل می شود. این ویروس جدید اولین بار به صورت فراگیر در استان ووهان چین مشاهده شد.

آیا ممکن است من به کرونا مبتلا شوم؟

بله . کرونا در مناطقی از جهان از طریق تماس انسان با انسان منتقل می شود. شانس ابتلا به این عفونت در افرادی که در تماس مستقیم با بیماران فعلی کرونا هستند بیشتر است، به عنوان مثال اعضای تیم درمانی یا افراد خانواده فرد مبتلا. علاوه بر آن افرادی که در مناطق زندگی می کنند که کرونا شایع است یا به این مناطق سفر داشته اند در معرض خطر آلودگی به این عفونت قرار دارند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه مراکز مدیریت و پیشگیری بیماری (CDC) مراجعه کنید.

لیست جهانی نواحی آلوده به کوید-19 در سایت CDC.

کرونا چگونه فراگیر می شود؟

ویروس کوید-19 احتمالا منبع اولیه حیوانی دارد، ولی هم اکنون انسان به انسان منتقل می شود. این ویروس معمولا بین افرادی که با هم تماس نزدیک دارند ( 6 فوت= 1.8 متر) از طریق ذرات تنفسی موجود در عطسه یا سرفه فرد آلوده منتقل می شود. همچنین ممکن است افراد از طریق لمس سطوح یا اجسام آلوده به ویروس و انتقال آن به دهان، بینی و چشم خود به کرونا مبتلا شوند. اگر چه طبق اظهارات آژانس CDC انتقال از سطوح و اجسام به عنوان روش اصلی انتقال در نطر گرفته نمی شود.

علائم کرونا چیست؟

بیمار مبتلا به کوید-19 علائم تنفسی ملایم تا شدید دارد همراه با :

  • تب
  • سرفه
  • تنگی نفس

ویروس کرونا در حالت شدید چه عواقبی دارد؟

در برخی از بیماران ریه ها درگیر ذات الریه می شوند. از کار افتادن اندام ها و مرگ در برخی موارد از دیگر عواقب آلودگی به این ویروس است.

افراد می توانند از خود در مقابل این بیماری تنفسی با فعالیت های پیشگیرانه محافظت کنند.

  • اجتناب از تماس با افراد بیمار.
  • اجتناب از تماس دسته نشسته و آلوده به چشم ها ، دهان و بینی
  • دست هایتان را مرتب با آب و صابون حداقل برای 20 ثانیه بشورید. در شرایطی که آب و صابون موجود نیست برای مثلا زمانی که خارج از منزل هستید از ضدعفونی کننده دست حاوی حداقل 60% الکل استفاده کنید.

اگر بیمار هستید، برای ممانعت از انتقال بیماری به دیگران شما باید :

  1. هنگام بیماری در منزل بمانید.
  2. هنگام عطسه یا سرفه دهان و بینی خود را با دستمال بپوشانید. سپس دستمال آلوده را در زباله بیندازید.
  3. مرتبا اشیاء و سطوحی که به آن دست زده اید را تمیز و ضدعفونی کنید.

اگر اخیرا به نواحی که کرونا فراگیر است سفر داشته‌ایم چه باید کرد؟

اگر به نواحی آلوده سفر داشته اید بهتر است برای 2 هفته محدودیت تردد (قرنطینه کامل خانگی) مواجه شوید. اگر در این مدت علائمی از بیماری (تب، سرفه، مشکل تنفسی) را بروز دادید برای درمان اقدام کنید.( اگر به کرونا مبتلا شدیم چه کنیم؟ ) قبل از رفتن به مطب پزشک با آنها تماس بگیرید و آنها را از سفر اخیر خود و علائم آگاه سازید. آنها برای شما دستورالعمل مناسب درمانی به گونه‌ای که دیگران را آلوده نسازید فراهم خواهند کرد. هنگام بیماری از تماس با دیگران بپرهیزید، از منزل خارج نشوید و هر گونه مسافرت را به تاخیر بیندازید تا امکان آلوده شدن دیگران به این بیماری را کاهش دهید.

آیا واکسنی برای بیماری کرونا وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ واکسنی برای محافظت در برابر کرونا وجود ندارد. بهترین راه برای جلوگیری از این عفونت انجام فعالیت های پیشگیرانه مانند پرهیز از تماس نزدیک با افراد آلوده و شستن مرتب دست ها می باشد.

آیا درمانی برای این بیماری وجود دارد؟

هیچ درمان ضد ویروسی خاصی برای کوید-19 وجود ندارد. بیماران کرونا تحت درمان قرار می گیرند تا به کاهش علائم بیماری آنها کمک شود.