واکسن کرونا کی میاد؟ واکسن روسیه به ایران میاد؟

واکسن

تو این چند وقت سوالات زیادی مطرح میشه راجع به اینکه واکسن کرونا کی میاد؟ یا واکسن روسیه؟ خبر مربوط به رئیس جمهور روسیه ؟سوال اول این می تونه باشه که واکسن چیه؟ واکسن می تونه یک ویروس ضعیف شده باشه که پس از ورود به بدن سیستم ایمنی آنتی بادی های لازم برای مقابله با این ویروس بسازه. با این کار سیستم ایمنی بدن آماده میشه و در صورت ابتلا به ویروس (مثل کروناویروس) راحت تر می تونه مقابله کنه.

فاز های مختلف تولید واکسن

الان که فهمیدیم واکسن از چی ساخته میشه باید اینم بگیم که واکسن فاز های مختلفی داره. که تو عکس بالا می بینیم.

فاز های مختلف تولید واکسن:

1- فاز ابتدایی:

این گروه واکسن ها که در مراحل ابتدایی هستند. این واکسن ها در مرحله آزمایشات ابتدایی و یا تست بر روی حیوانات قرار دارند. در طی این آزمایشات بررسی میشه که بدن حیوانات چه ریکشنی دارند و آیا باعث تحریک سیستم ایمنی و تولید پادتن می شود؟ که حدود 135 واکسن در این فاز قرار دارند.

2- فاز I :

در این فاز که 19 واکسن در آن قرار دارند، آزمایشات و تست ها بر روی گروه کوچکی از افراد سالم تست می شود. در طی این فاز بررسی میکنن که ببین آیا سیتم ایمنی بدن انسان تحریک میکنه؟ آیا اون انتظاراتی که ما ازش داریم برآورده میکنه؟

3- فاز II :

در فاز بعدی یعنی فاز دوم، اینبار تست ها و آزمایشات روی صد ها نفر انجام میشه. در حال حاضر 11 واکسن در این فاز هستند. در این فاز به دنبال این هستیم که ببنیم در ابتدا آیا سیستم ایمنی تحریک شده است؟ سیستم ایمنی به چه صورت تحریک شده و پاسخش چجوری بوده؟ و باعث چه عوارضی می شود؟

اصولا کمپانی ها نتایج دو فاز اولیه خود را اعلام رسمی می کنند و سپس به سراغ فاز سوم میرن.

4- فاز III :

فاز سوم که 8 واکسن در اون قرار دارن از گروه واکسن هایی هستند که به نتایج آن امیدواریم چون در فاز آخر قرار دارند. در این فاز تست بر روی هزاران نفر انجام می شود. در این آزمایش افراد به دو گروه تقسیم می شوند افرادی که واکسن واقعی دریافت می کنند و افرادی که اصطلاحا واکسن نما بهشون تزریق میشه. در اخر این دو گروه را با هم مقایسه می کنند. اگه در این مرحله واکسن 50% ایمنی ایجاد کنه و عوارض جانبی خاصی نداشته باشه مجاز به رفتن به فاز تایید نهایی می شود.

از کمپانی هایی که در این فاز قرار دارند می توان به :

کمپانی مودرنا
کمپانی مودرنا: این شرکت با همکاری انجمن NIH در فاز سوم قرار دارد. این شرکت آمریکایی با کمک دکتر فائوچی که یکی از افراد اولیه در مبارزه با کرونا در آمریکا هستش، واکسنی را تست می کنند که از ژنتیک ویروس استفاده شده است. این واکسن کرونا با کمک neutralize antibody موفق بوده که انتظارات محقیق برآورده کنه و همچنین عوارض خاصی نداشته است. طبق آخرین کنفرانس دکتر فائوچی امیدوارند تا اواخر سال 2020 نتایج تست ها اعلام میشه.

طبق گفته دکتر فائوچی پس از طی کردن موفقیت آمیز فاز سوم، مراحل و آزمایشات برای زنان باردار و کودکان آغاز می شود.

واکسن دیگه ای که هست مربوط به سه شرکت آمریکایی، آلمانی و چینی می باشد. تست های فاز 3 این واکسن همزمان در آلمان و آمریکا و برزیل و آرژانتین آغاز شده است و امیدوارند در سال 2021 به نتایج موردنظر برسند و تولید انبوه خودشون شروع کنن.

واکسن دیگری که یک شرکت سوئدی با کمک دانشگاه OXFORD در حال تحقیق روی اون هستند; نشون داد که میتونن باعث پاسخ مناسب سیستم ایمنی بشوند. همچنین تست های فاز 3 این واکسن در انگلیس، برزیل و آفریقا انجام میشه. این تیم تحقیقاتی امیدوارند تا اوکتبر سال 2020 به مرحله تایید نهایی و تولید انبوه برسند.

چهارمین واکسن که در حال تلاش برای تولید هستند، محصول شرکت چینی می باشد که فاز سوم خودش را در امارت انجام می دهد. نکته هائز اهمیت تزریق واکسن کرونا به وزیر بهداشت امارات می باشد!!!!!

چند کمپانی چینی و استرلیایی در حال گذراندن فاز سوم تولید واکسن خود می باشند.

5- فاز تایید نهایی :

در این فاز تنها واکسن هایی مجاز به تولید انبوه و فروش در سطح جهانی می شوند که نتایج فاز های قبلی خود را علنی کرده باشند و مورد تایید سازمان های بین الملی باشند.

دو واکسن چینی و روسی در فاز تایید نهایی قرار دارند.

واکسن چینی :

این واکسن که با تایید اورژانسی به تولید رسیده است بر روی سربازان و کادر درمان ارتش چین تست شده است. اما هنوز نتایج و تحقیقات خود را علنی نکرده است.

واکسن روسیه :

این واکسن که نتایج فاز 1 و 2 خودش رو علنی نکرده بود به طورناگهانی با گذر کردن از فاز 3 طبق گفته رئیس جمهور روسیه ولادمیر پوتین به تایید رسید و طبق گفته پوتین آماده تولید انبوه است. طبق اخبار شنیده شده یکی از دختران پوتین این واکسن دریافت کرده است.

همونطور که قبلا گفته شد هیچ واکسنی به تولید انبوه و جهانی نمیرسه تا زمانی که نتایج تمام فاز های قبلی خود را اعلام کند و به تایید FDA و WHO برسد.

تا زمانی که واکسن قطعی ساخته شود بهترین راه استفاده از ماسک و رعایت اصول استفاده از آن ، استفاده از دستکش ، ضدعفونی دست و آگاهی از مسائل مربوط به کرونا