ماسک کودک | آیا کودکان هم باید از ماسک استفاده کنند؟

در پی شیوع کروناویروس در جهان، CDC (مرکز کنترل و پیشگیری بیماری) برای محافظت از خود و دیگران در برابر COVID-19، توصیه می کند که در صورت خارج بودن از منزل ، از ماسک صورت (ماسک کودک) استفاده شود. ماسک تنفسی درصد انتقال ویروس تا حد زیادی کاهش می دهد.

اما بچه ها چطور؟ آیا کودکان هم باید از ماسک کودک استفاده کنند؟

 برای پاسخ به برخی از سؤالات متداول در مورد پوشیدن ماسک برای کودکان در هنگام پاندمی بیماری  COVID-19 مطلب زیر را بخوانید.

چرا در حال حاضر افراد از ماسک صورت استفاده می کنند؟

از آنجا که بسیاری از افرادی که مبتلا به COVID-19 هستند علائمی ندارند ، پوشیدن ماسک روی صورت باعث کاهش احتمال انتقال ویروس از طریق ترشحات تنفسی می شود.

به ویژه این امر درمحافظت شما در برابر كسانی كه مبتلا به COVID-19 هستند و احتمال  انتقال ویروس از طریق عطسه یا سرفه بالاست؛ نقش مهمی دارد.

اکنون سوالی که ایجاد می شود این است که آیا کوکان هم باید از ماسک صورت استفاده کنند؟

در ابتدای شیوع کرونا تصور بر این بود که ویروس فقط سالمندان و بیماران زمینه ای را هدف میگیرد و کودکان و نوزادان به این ویروس مبتلا نمی شوند و اگر هم مبتلا شوند هم به صورت خفیف می باشد؛ ولی متاسفانه با ادامه روند شیوع ویروس بر تعداد نوزادان و کودکان مبتلا، افزوده شد و حتی قربانی هم گرفت.

کودکان زیر 2 سال نباید از ماسک استفاده کنند؛ زیرا ممکن است باعث خفگی کودک شود و توصیه نمی شود.

اما استفاده از ماسک کودک برای کودکان بالای 3 سال به ویژه در محل های پرتردد مثل مطب پزشک، دروخانه و یا فروشگاه ضروری است.

اگر احتمال می دهید که کودکتان ممکن است دست آلوده ی خود را به صورت و یا دهان خود بزند توصیه میشود در خارج از منزل از ماسک مناسب کوکان استفاده شود.

اگر کودک‌مان از پوشیدن ماسک اجتناب کند و بترسد چه باید بکنیم؟

این قابل درک است که کودکان ممکن است در ابتدا از پوشش ماسک هراس داشته باشند. در ادامه چند ایده وجود دارد که به آنها کمک می کند تا کمتر بترسند:

  • بهتر از ماسک هایی که طرح دار هستند و به نظر سرگرم کننده تر است استفاده کنید.
  • تصاویر کودکان دیگری که از ماسک استفاده کرده اند به آن ها نشان دهید.
  • گاهی به همراه کودکان در خانه ماسک بزنید تا تمرین کنید و زمان کافی برای توضیح مساله داشته باشید.
  • روی چهره ی شخصیت کارتونی مورد علاقه ی او، عکس ماسک بکشید.
  • کودکان بالای 5 سال درک بالاتری دارند و میتونید به زبان ساده درباره ی میکروب ها با آن ها صحبت کنید. مثلا اینکه دو نوع میکروب داریم؛ میکروب های خوب و میکروب های بد. که میکروب های بد میتوانند ما را بیمار کنند و ما پوشیدن ماسک کودک با آن ها مثل قهرمان ها مبارزه میکنیم.

در انتها باید ذکر کنیم که هنوز بهترین راه برای محافظت از خانواده خود در برابر COVID-19 ؛ ماندن در خانه و رعایت فاصله اجتماعی است. به خصوص برای بچه های کوچک تر که ممکن است درک نکنند که چرا نمی توانند به سمت افراد دیگر سوق پیدا کنند یا چیزهایی را که لازم نیست لمس کنند ، بهتر است آنها را در خانه نگه داریم.

توجه کنید که پوشیدن ماسک تنفسی کودک به معنی محافظت کامل نیست و همچنان با فاصله ایمن را با افراد دیگر رعایت کنیم.

کودکانی که بیمار هستند (تب ، سرفه ، احتقان ، آبریزش ، اسهال یا استفراغ) نباید از خانه خارج شوند.

در صورت داشتن هرگونه سوال با شماره 09129426813 تماس بگیرید