اصول استفاده از ماسک و انواع آن

همانطور که از عنوان مطلب مشخص است این مطلب مربوط به ماسک است. در این مقاله به علل استفاده از ماسک‌بهداشتی ، اصول استفاده از ماسکبهداشتی و انواع ماسک می پردازیم.

دلیل ماسک زدن:

خیلی از ما ها گمان می کنیم علت استفاده از ماسک مراقبت خود در برابر محیط است. که مانع از آن شویم چیزی یا آلودگی وارد دهانمان شود. این درست است اما علت اصلی استفاده از ماسک‌بهداشتی این است که با  زدن ماسک می توانیم دیگران را در امان نگه داریم. شاید برایتان سوال شود که چطور. برای مثال اگر من مبتلا به ویروس کرونا باشم یا ناقل بی علائم باشم با زدن ماسک‌استاندارد میتوانم از انتشار بزاق دهانم که راه اصلی انتقالی این بیماری است، به محیط جلوگیری کنم و  سطوح را آلوده نکنم. پس با زدن ماسک از انتقال بزاق جلوگیری میکنم و دیگران را در امان میذارم. با استفاده بهینه و درست از ماسک از خود و اطرفیانمان مراقبت کنیم.

انواع ماسک :

ماسک N95 :

اولین ماسکی که راجبش خواهیم گفت ماسک N95 است. که در ابتدا شیوع کرونا هجومی از تقاضا برای خرید این ماسک و استفاده و در امان ماندن در برابر کرونا ایجاد شد. اما ماسک N95 برای چه کسانی توصیه می شود؟ این ماسک برای کادر درمانی و اونم نه همه‌ی کادر درمانی. برای کسانی که مستقیما با بیماران کووید 19 یا بیماریی هایی که از طریق هوا و بزاق دهان منتقل می شود توصیه می شود. این افراد به دلیل در ارتباط بودن مستقیم با بیماران باید از ماسکN95 استفاده کنند تا لایه محافظتی بیشتری را در اختیارشان قرار دهد. استفاده بیش از حد ماسک‌های N95 در سطح جامعه مشکلاتی را در بر دارد. یکی از این مشکلات به دلیل فیلتر به خصوص این ماسک ها است. بعضی از این ماسک ها فیلتری دارند که بازدم بیشتری را خارج می کنند. یعنی اگر شخص استفاده کننده بیمار باشد می تواند آلودگی را در محیط پخش کند. پس نتیجه می گیریم ماسکN95 نیز برای همگان نیست.

ماسک جراحی :

که در بخش ها و قسمت های کم خطر تر بیمارستان به کار می رود. این ماسک انواع مختلفی دارد که دارای تفاوت رنگی است. برای مثال دو نوع قرمز و آبی آن که بیمارستان ها استفاده می شود. علت این تفاوت رنگی به خاطر این است که هر کدام لایه های محافظتی متفاوتی دارد. و متناسب با درصد خطر و میزان در ارتباط بودن با بیمار به پرسنل بیمارستان داده می شود. برای مثال برای کار های پشت میزی و کسانی که بیماری را ویزیت نمی کنند ماسک‌آبی مناسب است. و اگر قرار بر ویزیت و مرخص کردن بیمار باشد ماسک‌قرمز مناسب است. ممکن است برایتان سوال پیش آمده  باشد که ” از کدوم طرف ماسک استفاده کنم “ یا اصول استفاده از ماسک. معمولا قسمت رنگی ماسک‌رو به بیرون می ماند. روش های متفاوتی برای تشخیص این امر گفته می شود که هیچ کدام به جز مورد ذکر شده مورد تایید نمی باشد.

ماسک پارچه ‌ای :

نوعی دیگری از ماسک می باشد. که امروزه برای کارهای روزمره استفاده می شود. سوال دیگری که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد ” آیا ماسک پارچه ای فایده دارد ؟” جواب ما به این سوال بله است. CDC ، WHO و NIH همگی اذعان داشتند که ماسک پارچه ای که از چند لایه پارچه باشد ماسک بسیار مناسبی برای مصراف روزانه است.  خوبی اصلی این ماسک این است که قابل شستشو است. و پس از هر بار استفاده قابل شستشو است. نگرانی وجود دارد که  اندازه محفظه های این ماسک به اندازه کافی کوچک نمی باشند که مانع از عبور ویروس شود. طبق مطالعات استفاده از ماسکی که از چند لایه پارچه تشکیل شده باشد به اندازه کافی موثر است.  و میتواند از انتشار بزاق دهان جلوگیری کند.

ماسک قابل شستشو هست ؟

بجز ماسک پارچه ای نوع های دیگر ماسک خیر.  سوال : “چرا ماسک قابل شستشو نیست ؟”. زمانی که ماسک های بهداشتی را می شوییم لایه های آن شروع می کند به باز شدن و کارکرد و کاربرد محافظتی خود را از دست می دهد و خطرناک است. اما ماسک پارچه ای چون پارچه است قابلیت چندبار شستشو را دارد و آسیب نمی بیند.

آیا با گرم کردن  ماسک ویروس های آن از بین می رود؟

خیر. اگر به این صورت بود در مناطق گرمسیری مثل اهواز و خوزستان باید کرونا از بین می رفت. نه گرما نه نور UV قابلیت ضدعفونی ماسک را  ندارند.

استفاده مجدد از ماسک

شاید برایتان سوال شود که ” ایا ماسک را میتوان چند بار استفاده کرد ؟” جواب : توصیه نمی شود. در ابتدا که کمبود ماسک وجود داشت NIH اعلام کرد نوع N95 را با استفاده از نوع مشخصی ماده ضدعفونی کرد. توجه شود نوعی خاص نه الکل. اما پس از گذشت زمان و کاهش کبود هیچ منبعی توصیه نمی کند.

تنفس در ماسک

یکی از مشکلات عموم مردم با ماسک تنگی نفس و تنفس است. طبق گفته WHO اگر از ماسک‌استاندارد و به طور صحیح استفاده شود مقدار مشخصی CO2 از ماسک خارج و اکسیژن وارد می شود و تنگی نفس رخ نمی دهد.

مشاهده شده است که در هنگام استفاده بینی‌خود را بیرون می گذارند. این کار کاملا اشتباه است و همانگونه امکان انتقال از طریق دهان وجود از طریق بینی نیز وجود دارد.

اصول استفاده از ماسک به گونه ای است که بینی و دهان و چونه را به طور کامل پوشش دهد

ممکن است مشاهده کنید کسی از ماسک استفاده نکرده یا به اشتباه استفاده کرده است. لطفا در زمان از تذکر دادن از پرخاش خودداری کیند و به آرامی و دوستانه اخطار دهید.

تلفن جهت تماس : 09129426813