چگونه می توان فهمید که به آنفولانزا مبتلا شده ام؟

در صورت بروز  تب ، سرفه ، گلودرد ، آبریزش یا گرفتگی بینی ، بدن درد ، سردرد ، لرز و یا خستگی ممکن است بیماری تنفسی شما ویروس آنفولانزا باشد.

تشخیص آنفولانزا

برخی از افراد ممکن است استفراغ و اسهال داشته باشند ، هرچند این مورد در کودکان بیشتر مشاهده می شود. ممکن است افراد مبتلا به آنفولانزا باشند ولی علائم تنفسی بدون تب داشته باشند. ویروس های آنفولانزا معمولاً بیشترین بیماری را در ماه های سرد سال ایجاد می کنند. با این حال ، بیماری آنفلوانزا می تواند در خارج از فصل معمول آنفلوانزا نیز رخ دهد. علاوه بر این ، ویروس های دیگر نیز می توانند باعث بیماری تنفسی مشابه این ویروس شوند. بنابراین ، اطمینان از اینکه آنفلوانزا مبتلا هستید ، فقط براساس علائم امکان پذیر نیست. پزشک  برای اینکه به طور قطع از بیماری آنفولانزا مطمئن شود ، از آزمایشات آزمایشگاهی که وجود دارد که می تواند کمک بگیرد.

در این مطلب می خوانیم :

  • چه نوع آزمایشاتی برای تشخیص ویروس آنفولانزا وجود دارد؟
  • آزمایش های سریع با چه دقتی می توانند ویروس آنفولانزا را تشخیص دهند؟
  •  اگر علائم مشابه آنفولانزا داشته باشم ، از من آزمایش تست آنفولانزا می گیرند؟
  • آیا می توانم همزمان به آنفلوانزا و COVID-19 مبتلا شوم؟
  • آیا آزمایشی وجود دارد که بتواند هم آنفولانزا و هم COVID-19 را تشخیص دهد؟
  • آیا آزمایش جدیدی که هم آنفولانزا و هم COVID-19 را تشخیص می دهد جای آزمایش های دیگر را می گیرد؟
  • منبع

چه نوع آزمایشاتی برای تشخیص ویروس آنفولانزا وجود دارد؟

تعدادی آزمایش برای شناسایی ویروس های آنفلوانزا در نمونه های تنفسی در دسترس است. رایج ترین آنها “آزمایش های تشخیص سریع آنفلوآنزا” (RIDT) نامیده می شود. RIDT ها با شناسایی قسمت هایی از ویروس (آنتی ژن ها) که پاسخ ایمنی را تحریک می کنند ، عمل می کنند. این آزمایشات می توانند تقریباً طی 10-15 دقیقه نتیجه را بدست آورند اما به اندازه سایر آزمایشات آنفولانزا دقیق نیستند. بنابراین ، حتی اگر نتیجه آزمایش سریع منفی باشد ، هنوز ممکن است آنفولانزا داشته باشید. آزمایشات دیگر آنفولانزا “سنجش ​​سریع مولکولی” نامیده می شود که مواد ژنتیکی ویروس را تشخیص می دهد. سنجش های سریع مولکولی در مدت زمان 15-20 دقیقه نتیجه ی آن آماده می شود و از RIDT ها دقیق ترند.

علاوه بر این ، چندین آزمایش دقیق و حساس آنفولانزا در دسترس است که باید در آزمایشگاه های تخصصی مانند آزمایش هایی که در بیمارستان ها یا آزمایشگاه های بهداشت عمومی دولتی انجام می شوند ، انجام شود. تمام این آزمایشات مستلزم این است که یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی داخل بینی یا پشت گلو را با یک سواب بکشید و سپس سواب را برای آزمایش بفرستید. نتایج ممکن است یک تا چند ساعت طول بکشد.

آزمایش های سریع با چه دقتی می توانند آنفولانزا را تشخیص دهند؟

در طی شیوع آنفلوانزا ، یک آزمایش سریع آنفولانزا مثبت احتمالاً نشان دهنده عفونت به این بیماری ویروسی است. با این حال ، آزمایش های سریع در توانایی تشخیص ویروس های آنفولانزا ، بسته به نوع آزمایش و روش مورد استفاده و نوع ویروس های آنفولانزا در گردش ، متفاوت است. همچنین ، به نظر می رسد آزمایشات سریع در تشخیص بیماری در کودکان بهتر از بزرگسالان است. این تنوع در توانایی تشخیص ویروس ها می تواند منجر به نتیجه منفی تست سریع در برخی از افراد آلوده به آنفولانزا شود. (به این وضعیت نتیجه آزمایش منفی کاذب گفته می شود.) علی رغم نتیجه منفی آزمایش سریع ، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است براساس علائم و قضاوت بالینی شما آنفلوآنزا را تشخیص دهد.

آیا اگر علائم مشابه آنفولانزا داشته باشم ، از من آزمایش تست می گیرند؟

در صورت داشتن تب ، سرفه ، گلودرد ، آبریزش یا گرفتگی بینی ، بدن درد ، سردرد ، لرز و یا خستگی ممکن است بیماری تنفسی شما آنفلوانزا باشد. برخی از افراد ممکن است استفراغ و اسهال داشته باشند ، هرچند این مورد در کودکان بیشتر مشاهده می شود. ممکن است افراد مبتلا به آنفولانزا باشند و علائم تنفسی بدون تب داشته باشند. ویروس های آنفولانزا معمولاً بیشترین بیماری را در ماه های سرد سال ایجاد می کنند. با این حال ، آنفلوانزا می تواند در خارج از فصل معمول آنفلوانزا نیز رخ دهد. علاوه بر این ، ویروس های دیگر نیز می توانند باعث بیماری تنفسی مشابه آنفولانزا شوند. بنابراین ، اطمینان از اینکه آنفلوانزا مبتلا هستید ، فقط براساس علائم امکان پذیر نیست. اگر پزشک شما باید به طور قطع از بیماری آنفولانزا مطلع شود ، آزمایشات آزمایشگاهی وجود دارد که می تواند انجام شود.

آیا می توانم همزمان به ویروس آنفلوانزا و COVID-19 مبتلا شوم؟

بله . امکان ابتلا به این بیماری ویروسی و همچنین سایر بیماری های تنفسی و COVID-19 به طور همزمان وجود دارد. متخصصان بهداشت هنوز در حال مطالعه هستند که چقدر می تواند این مسئله را متداول کند.

برخی از علائم آنفولانزا و COVID-19 مشابه هستند و تشخیص تفاوت بین آنها فقط بر اساس علائم دشوار است. آزمایش تشخیصی می تواند به شما در تشخیص بیماری مریضی از آنفولانزا یا COVID-19 کمک کند.

آیا آزمایشی وجود دارد که بتواند هم آنفولانزا و هم COVID-19 را تشخیص دهد؟

بله. CDC آزمایشی ایجاد کرده است که ویروس های آنفلوانزای فصلی نوع A و B و SARS CoV-2 ، ویروس ایجاد کننده COVID-19 را بررسی می کند.  آزمایش همزمان این ویروس ها ، به مسئولان بهداشت عمومی اطلاعات مهمی در مورد چگونگی شیوع آنفلوانزا و COVID-19 و اقدامات پیشگیری را می دهد. این آزمایش همچنین به آزمایشگاه های بهداشت عمومی در صرفه جویی در وقت و مواد آزمایشی و بازگشت سریع نتایج آزمایش کمک خواهد کرد.

سازمان غذا و دارو (FDA) به CDC مجوز استفاده اضطراری را داده استنماد خارجیبرای این آزمون جدید کیت های آزمایش اولیه در اوایل ماه اوت سال 2020 به آزمایشگاه های بهداشت عمومی ارسال شدند. CDC به تولید و توزیع این کیت ها ادامه می دهد.

آیا آزمایش جدیدی که هم ویروس آنفولانزا و هم COVID-19 را تشخیص می دهد جای آزمایش های دیگر را می گیرد؟

خیر. این آزمایش جدید برای استفاده در آزمایشگاه های بهداشت عمومی با پشتیبانی CDC در سطح ایالتی و محلی طراحی شده است ، جایی که نظارت و کنترل آنفلوآنزا و COVID-19 را تکمیل و ساده می کند. استفاده از این آزمایش تخصصی معطوف به تلاشهای نظارت بهداشت عمومی خواهد بود و جایگزین هیچ آزمایش COVID-19 نمی شود که در حال حاضر در آزمایشگاههای تجاری ، بیمارستانها ، کلینیک ها و سایر مراکز بهداشتی درمانی استفاده می شود.

برخی از علائم آنفولانزا و COVID-19 مشابه هستند و تشخیص تفاوت بین آنها فقط بر اساس علائم دشوار است. آزمایش تشخیصی می تواند به شما در تشخیص  آنفلوانزا یا COVID-19 کمک کند.

منبع : مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC)