سرماخوردگی | پیشگیری ، علائم و درمان
سرماخوردگی | پیشگیری ، علائم و درمان

گلودرد و آبریزش بینی معمولاً اولین علائم سرماخوردگی است و به دنبال آن سرفه و عطسه ایجاد می شود. بیشتر افراد در حدود 7 الی 10 روز بهبود می یابند. می توانید با این روش ها خطر  ابتلا به سرماخوردگی را کاهش دهید : دستان خود را مرتباً بشویید ، از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنید و با دست‌های شسته نشده صورت خود را لمس نکنید.

سرماخوردگی معمول دلیل اصلی غیبت کردن کودکان و نرفتن به مدرسه و بزرگسالان به کار است. هر ساله در ایران میلیون ها مورد سرماخوردگی مشاهده می شود. بزرگسالان به طور متوسط ​​در سال 2-3 بار مبتلا به سرماخوردگی می شوند و کودکان حتی بیشتر از این.

بیشتر افراد در زمستان و بهار دچار سرماخوردگی می شوند اما در هر زمان از سال امکان سرماخوردگی وجود دارد. علائم معمولاً شامل موارد زیر است:

  • گلو درد
  • آبریزش بینی
  • سرفه کردن
  • عطسه کردن
  • سر درد
  • بدن درد

بیشتر افراد در طی حدود 7 الی 10 روز بهبود می یابند. با این حال ، افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف ، آسم یا شرایط تنفسی هستند ممکن است دچار بیماری جدی مانند برونشیت یا ذات الریه شوند .

kid
با شستشوی مکرر دست ها خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش دهید.

چگونه از خود محافظت کنید؟

ویروس هایی که باعث سرماخوردگی می شوند می توانند از طریق هوا و تماس شخصی نزدیک از افراد آلوده به دیگران منتقل شوند. همچنین می توانید از طریق تماس با مدفوع (مدفوع) یا ترشحات تنفسی فرد آلوده آلوده شوید؛ این مورد می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که با شخصی که سرما خورده است دست دهید یا سطحی مانند دستگیره را که دارای ویروس های تنفسی است لمس کنید ، سپس چشم ، دهان یا بینی خود را لمس کنید.

شما می توانید از طریق روش های زیر از ابتلا به سرما خوردگی جلوگیری کنید:

  • دستان خود را اغلب با آب و صابون بشویید. آنها را به مدت 20 ثانیه بشویید و به کودکان کم سن نیز کمک کنید. اگر آب و صابون در دسترس نیست ، از یک ضد عفونی کننده دست با پایه الکل استفاده کنید. ویروس هایی که باعث سرماخوردگی می شوند می توانند روی دستان شما زنده بمانند و شستن منظم دست می تواند از شما در برابر بیماری محافظت کند.
  • از دست زدن به چشم ، بینی و دهان خودداری کنید. ویروس هایی که باعث سرماخوردگی می شوند از این طریق وارد بدن شما می شوند و شما را بیمار می کنند
  • از افراد بیمار دور بمانید. افراد بیمار می توانند از طریق تماس نزدیک با دیگران ویروسهایی را که باعث سرماخوردگی می شوند ، گسترش دهند.

دختر در آستین پیراهن عطسه می کند
آداب و معیارهای خوب سرفه و عطسه را تمرین کنید: همیشه در یک دستمال یا آستین پیراهن بالایی خود سرفه کرده و عطسه کنید ، کاملاً دهان و بینی را بپوشاند.

چگونه از دیگران در برابر سرماخوردگی محافظت کنید؟

اگر سرما خورده اید ، باید از این نکات پیروی کنید تا از سرایت آن به افراد دیگر جلوگیری کند:

  • تا زمانی که بیمار هستید در خانه بمانید و کودکان را در حالی که مریض هستند از مدرسه یا مهد کودک بیرون نگه دارید.
  • از تماس نزدیک با دیگران مانند در آغوش گرفتن ، بوسیدن یا دست دادن خودداری کنید.
  • قبل از سرفه یا عطسه از افراد دور شوید.
  • در داخل یک دستمال سرفه و عطسه کنید و سپس آن را دور بریزید ، یا در قسمت انتهایی آستین پیراهن خود سرفه و عطسه کنید به طوری که کاملاً دهان و بینی را بپوشاند.
  • دستان خود را پس از سرفه ، عطسه یا دمیدن بینی بشویید.
  • سطوح و اشیای مکرر لمس شده مانند اسباب بازی ها و دستگیره های در را ضد عفونی کنید.

هیچ واکسنی برای محافظت از شما در برابر سرماخوردگی وجود ندارد.

چگونه بهبود یابیم؟

سرماخوردگی هیچ درمانی ندارد. برای اینکه احساس بهتری داشته باشید باید زیاد استراحت کنید و مایعات زیادی بنوشید. داروهای بدون نسخه ممکن است به کاهش علائم کمک کنند اما باعث نمی شوند که سرماخوردگی شما سریعتر برطرف شود. همیشه توضیحات دارو ها را بخوانید و از داروها طبق دستور استفاده کنید. قبل از دادن داروهای بدون نسخه پزشک به کودک ، با پزشک خود صحبت کنید ، زیرا برخی از داروها حاوی موادی هستند که برای کودکان توصیه نمی شود. درباره تسکین علائم عفونت های تنفسی فوقانی ، از جمله سرماخوردگی بیشتر بدانید .

آنتی بیوتیک ها به شما در بهبودی از سرماخوردگی ناشی از ویروس تنفسی کمک نمی کنند. آنها علیه ویروس ها کار نمی کنند ، و در صورت استفاده غیرضروری از آنها ممکن است برای بدن شما مبارزه با عفونت های باکتریایی در آینده دشوار باشد. درباره زمان کار آنتی بیوتیک بیشتر بدانید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

اگر شما یا فرزندتان یکی یا بیشتر از این شرایط را دارید باید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • علائمی که بیش از 10 روز طول می کشد
  • علائمی شدید یا غیرمعمول هستند
  • اگر کودک شما کمتر از 3 ماه سن دارد و تب دارد یا بی حال است

اگر در معرض خطر عوارض جدی آنفولانزا هستید و علائم آنفلوانزا مانند تب ، لرز و درد عضلات یا بدن را دارید ، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. افراد در معرض خطر ابتلا به عوارض آنفلوانزا شامل کودکان خردسال (زیر 5 سال) ، بزرگسالان 65 سال به بالا ، زنان باردار و افرادی با برخی از بیماری های پزشکی مانند آسم ، دیابت و بیماری های قلبی هستند.

پزشک می تواند تشخیص دهد که شما یا فرزندتان سرماخوردگی یا آنفولانزا دارید یا خیر و یا می تواند درمانی را برای کمک به علائم توصیه کند.

تفاوت بین سرماخوردگی و آنفلوآنزا را بدانید

آنفولانزا ، که توسط ویروس های آنفلوانزا ایجاد می شود ، تقریبا همزمان با سرماخوردگی گسترش می یابد و باعث بیماری می شود. از آنجا که این دو بیماری علائم مشابهی دارند ، تشخیص تفاوت فقط بر اساس علائم ممکن است دشوار (یا حتی غیرممکن) باشد. به طور کلی ، علائم آنفولانزا از سرماخوردگی بدتر است و می تواند شامل تب یا احساس تب / لرز ، سرفه ، گلودرد ، آبریزش بینی یا گرفتگی بینی ، درد عضلات یا بدن ، سردرد و خستگی (خستگی) باشد. آنفولانزا همچنین می تواند عوارض بسیار جدی داشته باشد . CDC واکسیناسیون سالانه آنفلوانزا را به عنوان اولین و بهترین راه پیشگیری از آنفلوانزا توصیه می کند. در صورت ابتلا به آنفولانزا ، داروهای ضد ویروس ممکن است یک گزینه درمانی باشد.