سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی

احساس کسلی می کنید؟ آبریزش بینی ، گلو درد و عطسه می کنید؟ آیا سرماخوردگی است یا آنفولانزا یا آلرژی؟ تشخیص این سه از یکدیگر به شدت سخت است زیرا علائم مشابه بسیاری دارند. اما آگاهی از تفاوت این سه به شما کمک می کند درمان مناسب تری را در پیش بگیرید. دکتر تریسا هاوگل متخصص بیماری های عفونی NIH می گوید : ” اگر بدانید مبتلا به چه بیماری هستید، داروهایی که موثر نیستند و به آن نیاز ندارید و یا حتی باعث بدتر شدن علائم می شود را مصرف نمی کنید”

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا و آلرژی

سرما خوردگی ، آنفولانزا و آلرژی هر سه سیستم دستگاه تنفسی شما را تحت تاثیر قرار می دهد، که باعث تنگی نفسی و مشکلات تنفسی می شود. هر یک از این سه علائم مخصوصی دارند که باعث تفکیک آنها می شود.

سرماخوردگی و آنفولانزا توسط ویروس های مختلف ایجاد می شود. هاوگل می گوید: “به عنوان یک قاعده کلی ، علائم مرتبط با آنفولانزا شدیدتر است.” هر دو بیماری می توانند منجر به آبریزش بینی و گرفتگی آن ، گرفتگی؛ سرفه؛ و گلو درد شوند. اما آنفولانزا همچنین می تواند تب شدیدی را ایجاد کند که به مدت 4-3 روز همراه با سردرد ، خستگی و درد عمومی و کوفتگی همراه باشد. این علائم در هنگام سرماخوردگی کمتر دیده می شود.

هاوگل می گوید: “آلرژی ها کمی متفاوت هستند ، زیرا توسط ویروس ایجاد نمی شوند.” “در عوض ، این سیستم ایمنی بدن شماست که نسبت به یک ماده حساسیت زا یا آلرژن که به آن حساسیت دارید واکنش نشان می دهد.” اگر آلرژی دارید و در معرض موادی از قبیل گرده یا موی حیوانات خانگی قرار گیرید ، سلول های ایمنی در بینی و مجاری تنفسی ممکن است بیش از حد به این مواد بی خطر واکنش نشان دهند. بافت های تنفسی حساس شما ممکن است متورم شده و بینی شما دچار گرفتی یا آبریزش شود.

دکتر هاوگل افزود: “آلرژی همچنین می تواند باعث خارش و اشک و قرمزی چشم شود ، که به طور معمول در سرماخوردگی و آنفولانزا مشاهده نمی شود.”

علائم آلرژی معمولاً تا زمانی که در معرض ماده حساسیت زا باشید ، ادامه می یابد که ممکن است حدود 6 هفته در دوره گرده افشانی در فصول بهار ، تابستان یا پاییز باشد.

آلرژی فصلی

سرماخوردگی و آنفولانزا بندرت بیش از 2 هفته طول می کشد.

درمان

بیشتر مبتلایان به سرماخوردگی یا آنفولانزا بدون مراقبت های پزشکی خود به خود بهبود می یابند. اما اگر علائم بیش از 10 روز طول کشید یا علائم بیماری با داروهای بدون نسخه بهبود نیافت ، با پزشک خود مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد زمان مراجعه به پزشک ، به آنفولانزا | پیشگیری، علائم و درمان مراجعه کنید.برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا ، استراحت کافی داشته و مایعات زیادی بنوشید. اگر آنفولانزا دارید ، مسکن ها مانند آسپرین ، استامینوفن یا ایبوپروفن می توانند تب یا درد را کاهش دهند. آلرژی را می توان با داروهای آنتی هیستامین یا ضد گرفتگی درمان کرد.

مراقب باشید هنگام مصرف داروهایی که 2 یا چند ماده فعال را روی برچسب ذکر کرده اند ، دچار “همپوشانی دارو” نشوید. به عنوان مثال ، اگر 2 داروی مختلف حاوی استامینوفن مصرف کنید – یکی برای گرفتگی بینی و دیگری برای سردرد – ممکن است بیش از حد استامینوفن دریافت کنید.

همچنین دکتر هاوگل افزود : حتما توضیحات محصولات ، هشدار ها و عوارض جانبی دارو ها رو مطالعه کنید. اگر سوالی داشتید با دکتر خود یا داروساز ماهر مشورت کنید. که مبادا اقدام به مصرف بیش از حد یک دارو کنید.

بیشتر بخوانید؟ 

شباهات ها و تفاوت ها بین آنفلوانزا و کرونا

آلرژی چیست و درمان؟ علائم آلرژی فصلی چیست و تفاوت با کرونا؟

علائمسردآنفولانزاآلرژی
تبنادرمعمول ، بالا (38 درجه سلسیوس) ، گاهی اوقات بالاتر ، به ویژه در کودکان خردسال). 3-4 روز طول می کشدهرگز
سردردغیر معمولمعمولغیر معمول
درد عمومی ، دردکمیمعمول اغلب شدیدهرگز
خستگی ، ضعفگاهیمعمول ، می تواند تا 3 هفته طول بکشدگاهی
خستگی مفرطهرگزمعمولاً ، در ابتدای بیماریهرگز
چسبناک ، آبریزش بینیمعمولگاهیمعمول
عطسه کردنعادیگاهیعادی
گلو دردمعمولگاهیگاهی
سرفهمعمولشایع ، می تواند شدید شودگاهی
ناراحتی قفسه سینهخفیف تا متوسطمعمولنادر است ، به جز کسانی که آسم آلرژیک دارند
درماناستراحت کافی داشته باشید.

هیدراته بمانید. (مایعات زیادی بنوشید.) ضد

احتقان ها.

آسپرین (18 سال به بالا) ، استامینوفن یا ایبوپروفن برای دردها
استراحت کافی داشته باشید.

هیدراته بمانید.

آسپرین (18 سال به بالا) ، استامینوفن یا ایبوپروفن برای دردها ، دردها و تب

داروهای ضد ویروسی (به پزشک مراجعه کنید)
از مواد حساسیت زا (مواردی که به آنها حساسیت دارید) خودداری کنید

آنتی هیستامین ها

استروئیدهای بینی ضد

گرفتگی
جلوگیریدستان خود را مرتبا بشویید.

از تماس نزدیک با هر کس که سرما خورده است خودداری کنید.
هر ساله واکسن آنفولانزا بزنید.

دستان خود را مرتبا بشویید.

از تماس نزدیک با هر کس که آنفولانزا می کند خودداری کنید.
از مواد حساسیت زا مانند گرده گل ، ریزگردهای خانه ، کپک ، شیر شور حیوانات خانگی ، سوسک ها خودداری کنید.
عوارضعفونت سینوسی عفونت گوش میانی ، آسمبرونشیت ، ذات الریه می تواند تهدید کننده زندگی باشدعفونت سینوس ، عفونت گوش میانی ، آسم