در دوران کرونا ویتامین دی بخوریم؟

رابطه ی بین ویتامین دی و بیماری کرونا مساله ای است که در این دوران اخبار های تقریبا ضدنقیضی درباره ی آن شنیده ایم. ویتامین دی نوعی ویتامین محلول در چربی می باشد که نقش بسیار مهمی در رشد و استحکام استخوان ها دارد. این ویتامین در بدن ساخته نمی شود و باید حتما به بدن وارد شود. نور آفتاب منبع مهمی برای جذب این ویتامین هست.

ویتامین دی و کرونا
ویتامین دی و تاثیر مثبت آن در بیماری کرونا

آنچه در این مقاله می خوانید:

  1. نقش ویتامین دی در بدن
  2. مقادیر نرمال این ویتامین و آزمایش تشخیص آن
  3. تحقیقات انجام شده در رابطه با تاثیر ویتامین دی بر بیماری کرونا
  4. منابع VitD

1-نقش ویتامین دی در بدن

نقش VitD در بدن بسیار گسترده می باشد. مهم ترین نقش این ویتامین در بدن در استحکام استخوان ها است.این ویتامین پیش ساز برای ساخت هورمون هایی است که کارشون جذب کلسیم و فسفر می باشد؛ برای جذب موادی مثل کلسیم منیزم و فسفات در روده نقش اساسی ای دارد. D3 علاوه بر استحکام استخوان ها در محکم بودن دندان ها و رشد سلول های بدن هم موثر است. سلامتی ما در دوران کهنسالی خیلی به این ویتامین وابسته است. اهمیت ویتامین D3 در کودکان هم بسیار زیاد می باشد به طوری که کمبود این ویتامین در دوران کودکی باعث نرمی استخوان های کودک و درنتیجه بدشکل گرفتن آن ها می شود. نقش ویژه ی این هورمون در رشد سلول های عضلانی و عصبی است که این مساله برای ایمنی بدن و کاهش التهاب بسیار حائز اهمیت است.

2-مقادیر نرمال ویتامین D3

مقادیر نرمال ویتامین D3 در گروه های سنی مختلف متفاوت می باشد. آزمایش تشخیص سطح VitD در بدن بسیار آسان است. میتوانید از پزشک معالج خود بخواهید آزمایش ویتامین دی بنویسد. نمونه ی مورد نیاز این آزمایش خون شماست. این ویتامین معمولا در برگه‌های آزمایش به صورت “25 OH Vitamin D3” یا “Vit D3-25OH” نشان داده می‌شود. اصطلاحاتی که در برگه ی آزمایش خود مشاهده می کنید به صورت زیر می باشد.

آزمایش ویتامین دی

Deficiency به معنی کمبود شدید است و اگر جواب آزمایش شما در رنج 10-1 باشه یعنی دچار فقر ویتامین D3 هستید

In sufficiency به معنی ناکافی بودن سطح این ویتامین است (یعنی بین 29-11)

Sufficiency کافی بودن مقدار D3 را نشان میدهد (150-30)

Toxicity زمانی که جواب آزمایش در این رنج باشه یعنی سطح این ماده بیش از اندازه هست و احتمالا مسومیت بالاست.

عوارض کمبود ویتامین D3

1-پوکی استخوان

2-کاهش جذب فسفر و کلسیم

3-راشیتیسم یا نرمی استخوان در کودکان

4-آلزایمر

5-بزرگ شدن سر و جمجمه

6-مشکلات مکرر در استخوان ها مثل شکستگی مکرر استخوان ها

7-اختلالات هورمونی ناشی از کمبود ویتامین دی

8-تضعیف سیستم ایمنی

بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم ایمنی بدنمان خوب کار میکند؟

9-مشکلات دهان و دندان

10-سطان

عوارض مصرف بیش از اندازه ی ویتامین D3

همان طور که مصرف به اندازه ی این ماده میتواند مفید باشد، مصرف بیش از اندازه ی ویتامین دی عوارضی را به همراه داره. از جمله ی این عوارض رسوب کلسیم،مسمومیت حالت تهوع استفراغ،مشکلات ریوی کلیوی سنگ کلیه و مشکلات گوارشی می باشد. لطفا خودسرانه مکمل های ویتامین دی را مصرف نکنید و حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

3 در دوران کرونا ویتامین دی بخوریم یا نه؟

تاثیر مثبت ویتامین D3 بر روی سیستم ایمنی بدن تا حدود خیلی زیادی اثبات شده است. خوردن آن را برای مقابله با ویروس آنفولانزا و سرما خوردگی توصیه میکنند. اما آیا این ویتامین به بدن برای مقابله با ویروس کرونا هم کمک می کند؟ جواب این سوال “بله” می باشد. برای اثبات تاثیر مثبت ماده ای بر روی سلامتی انسان، باید آزمایش های بالینی روی افراد داوطلب انجام بشود و یا طیف وسیعی از افراد را با شزایط خاص در نظر بگیرند تا بتوانند یک فرضیه رو به اثبات برسانند.

در مورد ویتامین دی با توجه به بررسی های بالینی محققان درمی یابیم که سطح کافی ویتامین D3 تا 54 درصد خطر ابتلا به Covid-19 را کاهش می دهد.در این تحقیقات بالینی سطح هیدروکسی ویتامین دی در بیمارات بستری شده کمتر از گروه شاهد یا کنترل می باشد. در سایت پزشکی Medscape ذکر شده است که بررسی ها از 216 بیمار بستری شده در اثر کووید 19 در 80 درصد این افراد فقر ویتامین دی مشهود بوده است.

تاثیر مثبت ویتامین دی درمقابله با کرونا

بررسی ها نشان می دهد که بیماران بستری شده ای که دارای میزان کافی از این ماد هستند تا حد خیلی زیادی احتمال مرگ در آن ها کم تر است.با این حال که ارتباط دقیق ویتامین دی و کووید-19 هنوز مشخص نیستولی شواهد اندکی وجود دارد که نشان میدهد مصرف متعادل این ویتامین از ابتلا به نوع وخیم کرونا جلوگیری میکند. البته دانشمندان اذعان دارند که مصرف ویتامین دی به تنهایی نمی تواند از شما به طور کامل در برابر کووید19 محافظت کند. در نتیجه باید بدانیم که خوردن ویتامین به تنهایی ما را در برابر بیماری مصون نمی کند و در هر شرایطی باید نکات بهداشتی و پروتکل ها را رعایت کنیم تا سالم بمانیم.

4-منابع غذایی VitD

ویتامین دی که از طریق رژیم غذایی وارد بدن می شود، غیرفعال است و باید طی دو مرحله ابتدا در کبد و سپس در کلیه ها به شکل فعال و قابل عملکرد دربیاید.

گوشت

ماهی های چرب(سالمون و تن)

روغن جگر ماهی

پنیر و زرده‌­ی تخم مرغ نیز حاوی مقادیر اندکی از ویتامین دی

نور خورشید

مکمل های D3