با چربی خون و علائم مربوط به‌آن آشنا شوید

با توجه به‌اینکه اگر مقدار کلسترول بدن از حد طبیعی خود بالاتر برود؛ فرد دچار چربی خون می‌شود؛ احتمال ابتلا به انواع بیمار‌های قلبی نیز وجود دارد. کلسترول در خون سه نوع می‌باشد. کلسترول با غلظت بالا؛ غلظت کم و غلظت بسیار پایین وجود دارد. تری گلیسیرید نمونه‌ای لیپید می‌باشد که نقش بسیار حیاتی در بدن ایفا می‌کند و در بافت، چربی‌ها نقش ذخیره انرژی را به عهده دارند.

کلسترول خون

با توجه به‌اینکه اگر مقدار کلسترول بدن از حد طبیعی خود بالاتر برود؛ فرد دچار چربی خون می‌شود؛ ابتلا به انواع بیمار‌های قلبی نیز وجود دارد. . اکثر افراد در گروه‌های سنی مختلف اگر به‌دنبال داشتن بدنی سالم هستند؛ لازم است از فواید و مضرات چربی‌ها اطلاعاتی داشته باشند. در بدن همه افراد؛ چربی‌ها موجب زیاد شدن کالری می‌شوند ولی تاثیر هر کدام از آن‌ها بر روی غلظت خون با یکدیگر فرق دارند. مقدار چربی‌هایی که در غذاهای حیوانی زیادتر و معمولا در غذاهای گیاهی کمتر می‌باشد که اصطلاحا به‌آن چربی‌های اشباع شده می‌گویند. وجود آن‌ها در برخی از خوراکی‌ها و غذاها مانند سینه مرغ؛ کره بادام زمینی؛ دانه‌آفتاب گردان و انواع دانه‌های دیگر؛ سویا؛ پنیر کم نمک و …. برای بدن مفید می‌باشد. اگر این مواد را جای‌گزین غذاهای پر چرب و خوراکی‌هایی مانند گوشت قرمز؛ انواع فست فود و …. کنید؛ سلامتی شما پایدار می‌ماند و به بیماری‌های مختلف مبتلا نمی‌شوید.

چربی خون و سکته قلبی

علائم بالا بودن چربی خون

هنگامی‌که خون در رگ‌ها با سرعت کم در جریان است و به کندی صورت می‌گیرد؛ نشان از بالا رفتن چربی در خون می‌باشد. معمولا در این مواقع فرد دچار علائمی می‌باشد.

1- احساس خستگی و سنگینی به طور مکرر که فرد را مجبور به استراحت بیش از اندازه می‌کند

2- احساس خواب آلودگی شدید که در طول روز اتفاق می‌افتد و نیاز فرد را به خوابیدن افزایش می‌دهد

3-برخی افراد در کف پای خود احساس سوزش و درد مخصوصا هنگام شب که به طور مداوم تکرار می‌شود

4-برخی از افراد بعد از خوردن غذاهای چرب و سنگین دچار سرگیجه؛ سردرد؛ عرق کردن زیاد؛ داغ و گرم شدن بدن نیز می‌شوند

5-چربی خون بالا می‌تواند باعث تلخی دهان و خشکی آن بشود به‌طوری‌که فرد مدام احساس تشنگی می‌کند

6-برخی از افراد صورتشان دچار ورم و پف می‌شود

لازم به ذکر است اگر فردی این علائم را در خود مشاهده کرد؛ باید آزمایش خون داده و برای درمان خود هر چه سریع‌تر اقدام کند. در کل همه افراد به طور سالیانه برای بررسی چربی موجود در خون؛ اقدام به دادن آزمایش کنند. در این بیماری به طور قطع پیشگیری بسیار راحت‌تر و آسان‌تر از درمان می‌باشد.

علائم چربی خون بالا

عوارض چربی خون بالا

  • ؛ احساس فشار یا درد در قفسه سینه
  • حمله قلبی
  •  سکته‌مغزی
  • فشار خون

روش‌های کاهش و درمان

از آن‌جایی‌که این بیماری می‌تواند برای همه افراد خطرناک باشد و باعث شرایط بحرانی شود. لذا لازم است افرادی که دارای چربی خون هستند؛ برای درمان و بهبود خود سریع اقدام کنند. درمان این بیماری یک روزه اتفاق نمی‌افتد. رژیم غذایی مناسب تا حد زیادی می‌تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند. یکی از مضرات این بیماری بروز سکته قلبی مخصوصا در بزرگسالان می‌باشد. بنابراین لازم است این افراد در رژیم غذایی خود از گیاهان و میوه‌هایی استفاده کنند که کلسترول خون را پایین می‌آورد و در پیشگیری از این بیماری بسیار موثر است. برخی گیاهان که می‌توان از آن استفاده کرد؛

مواد غذایی مناسب برای افراد دارای چربی خون بالا

  • سیاه‌دانه برای کم کردن این چربی بسیار مفید می‌باشد. پیشنهاد می‌کنیم همه افراد روزانه یک قاشق چای‌خوری از این گیاه را استفاده کنند
  • گشنیز
  • سویا
  • سبزیجاتی مانند شوید
  • آویشن دم کرده برای پایین آوردن کلسترول بسیار مفید و کارساز می‎‌باشد
  • پودر زنجبیل و لیمو عمانی به صورت دم کرده نیز تاثیر بالایی در کنترل و پیشگیری از این بیماری دارد
  • روغن گیاهی مانند روغن زیتون موجب تقویت قلب شده و برای بدن مفید می‌باشد
  • اضافه کردن تخم مرغ؛ لبنیات کم چرب؛ نان سبوس‌دار و ماهی به‌برنامه غذایی

از طرفی مهمترین کاری که برای کاهش این بیماری می‌توان در نظر گرفت؛ داشتن یک رژیم غذایی مناسب می‌باشد. با توجه به داشتن بیماری زمینه‌ای فرد نباید توقع داشته باشد که بیماری خیلی سریع کاهش و یا درمان شود. لازم است فرد وزن خود را کنترل کرده تا به‌چاقی دچار نشود. داشتن تغذیه سالم؛ مصرف نکردن یا کمتر استفاده کردن از نمک و غذاهای سرشار از چربی؛ کم یا قطع کردن مصرف الکل و ترک سیگار؛ ورزش و پیاده‌روی به‌طور مداوم؛ نوشیدن روزانه هشت لیوان آب در کاهش و درمان فرد مبتلا بسیار موثر می‌باشد. فرد باید به‌طور مداوم تا بهبودی کامل تحت نظر پزشک باشد و از داروهای متخصص نیز استفاده کند.

از آنجایی‌که بیشترین علل افزایش چربی خون؛وجود برخی بیماری‌ها مانند کم کاری تیروئید و دیابت کنترل نشده می‌باشد؛ بنابراین لازم است فرد برای آزمایشاتی حتما به‌پزشک مراجعه کند.

ممنوعات غذایی افراد با کلسترول خون بالا

  1. قند و شکر
  2.  پوره سیب زمینی
  3. پیتزا،فست فود؛ سوسیس و ….

شاید از خود بپرسید چربی مفید hdl چیست؟

در یک رژیم غذایی با استفاده از میزان کم قندها؛ باعث زیاد شدن hdl خون تا ده درصد می‌شوند. بنابراین برای افرادی که به‌سکته قلبی دچار شده‌اند این روش صورت می‌گیرد به‌طوری‌که انتقال کلسترول را از بافت‌ها به قسمت‌های دیگر بدن هدایت می‌کند و باعث بهبود حال بیمار می‌شود.

چربی خون و انسداد عروق