سیر تا پیاز درباره ی اسکراب پوست
از سیر تا پیاز اسکراب های پوست

کلمه ی اسکراب scrub در لغت به معنای تمیزکردن و خراشیدن است. کار اصلی ماسک های اسکراب هم خراشیدن و تمیز کردن لایه ی خارجی پوست می باشد. این محصول های مراقبتی دارای دانه ها و گرانول های ریزی هستند. این دانه ها به خاطر داشتن سطح زبر میتوانند لایه های بیرونی پوست که محل تجمع سلول های مرده است را پاکسازی کنند. استفاده از اسکراب ها در چند دهه اخیر افزایش چشمگیری بین مردم جهان داشته است. با وجود گرم شدن زمین و افزایش انواع آلودگی های محیطی و شهری، استفاده از لوازم آرایشی،گرد و غبار، شستشوی صورت به تنهایی کافی نمی باشد و اگر عمل پاکسازی و لایه برداری انجام نشود به مرور پوست کدرتر می شود و دیگر خبری از پوست شفاف نیست.

تاریخچه اسکراب ها

تاریخچه استفاده از اسکراب ها به زمان های خیلی دور باز میگردد. زمانی که ملکه ها و اشراف زادگان مصری برای شفافیت و نرمی پوست خود از موادی مثل مرمر سفید پودر شده به همراه عسل استفاده می کردند. در گذشته ی نزدیک هم استفاده از سفید آب ویا روشور برای لایه برداری و نظافت پوست در بین مردم رواج داشت. زمانی که زنان برای سفیدی پوست خود از سفید آب استفاده میکردند و به اصطلاح سرخاب سفیدآب میکردند. ولی با گذشت زمان و پیشرفت های بشریت اسکراب ها در مدل ها و شکل های مختلف تولید و وارد بازار جهانی شدند.

کار اصلی ماسک های اسکراب پوست چیست؟

حفظ شادابی و تازگی پوست وظیفه اسکراب ها می باشد. روزانه میلیون ها سلول در سطح پوست (لایه شاخی) میمیرند و باید سلول های جوان جایگزین آن ها شوند. کار اصلی اسکراب ها تمیز کردن پوست از این سلول های مرده می باشد تا بتوانید همیشه شادابی و درخشش در پوست صورت و بدن خود داشته باشید. سلول های پوست همیشه درحال انجام چرخه تولید هستند و روزانه سلول های زیادی جایگزین سلول های قدیمی می شوند شما با لایه برداری مناسب توسط اسکراب ها باعث بهبود در این روند می شود و باعث می شود همیشه پوست سالم و شادابی داشته باشید و احساس تمیزی بیشتری بکنید. زمانی که سلول های مرده از بین میروند و از سطح پوستتان پاک میشوند تاثیر روتین های پوستی خود را بهتر احساس میکنید و مرطوب کننده و آبرسان ها کارایی بیشتری دارند.

اسکراب ها میتوانند حالت های مختلفی داشته باشند. تنوع محصولات در این زمینه بسیار زیاد است. این مواد هم میتوانند به صورت ژلی هم به صورت جامد باشند. انتخاب آن به پوست و سلیقه شما بازمیگردد.

مزایای کلی استفاده مرتب از اسکراب ها

1-داشتن ظاهری شاداب و تمیز بعد از ازبین رفتن سلول های مرده سطحی

2-افزایش کارایی روتین های پوستی

3-افزایش آبرسانی و رطوبت رسانی پوست

4-تحریک ملایم پوست برای ساختن سلول های جدید درنتیجه جوانی پوست

ماسک های اسکراب برای چه نوع پوستی مناسب است؟

 اسکراب ها را باید با توجه به نوع پوست انتخاب و استفاده کرد. به طور مثال اگر پوست چربی دارید بهتر حداقل هفته ای دوبار از اسکراب استفاده کنید ولی برای پوست ها خشک و حساس هفته ای یک بار کافی است.

آیا پوست بدن هم نیاز به اسکراب و پاکسازی دارد؟

اغلب افراد گمان میکنند که استفاده از اسکراب ها تنها مختص پوست صورت است ولی باید بدانید که تن هم نیاز به تمیزکردن و اسکراب دارد تا بتواند از شر سلول های مرده خلاص شود و نفسی بکشد. پوست تن به ویژه سر زانوها قوزک پاها و قسمت آرنج اگر به خوبی مراقبت نشوند به مرور تیره می شوند و ظاهر زیبای خود را از دست میدهند. پیشنهاد میکنیم برای داشتن احساس بهتر و پوست زیبا اسکراب پا و بدن را فراموش نکنید.

ویژگی بهترین اسکراب ها

  • پایه اساس اسکراب ها باید طبیعی باشد و باید از حداقل مواد شیمیایی در ترکیبات آن استفاده شود.
  • دانه های اسکراب نباید خیلی درشت باشند. دانه های درشت نه تنها مفید نیست بلکه میتواند مضر باشد و به پوست صورت و بدن هم آسیب برسانند و موجب التهاب و قرمزی شوند. دلیل عدم تایید روشور و یا همان سفیدآب توسط پزشکان متخصص هم همین مورد است. دانه های سفیدآب درشت می باشد و بعد از استفاده باعث قرمزی پوست می شود. شاید احساس کنید که پوستتان تمیز شده است ولی درواقع زمانی که پوست را تحت فشار زیادی قرار میدهید لایه های چربی و الاستین لایه های زیرین آسیب میبنند و طولانی مدت دچار افتادگی و پیری زودرس میشود.
  • اسکراب هایی که خاصیت مرطوب کنندگی هم دارند گزینه ی بسیار کاملی برای مراقبت از پوست به شمار میروند

نکات مهمی که در استفاده از اسکراب ها باید توجه کنیم

  • برای افزایش کارایی ماسک های اسکراب بهتر آن به صورت دورانی ماساژ دهید. به ویژه در قسمت های گونه و پیشانی که پوست دارای  منافذ باز می باشد و احتمال نفوذ آلودگی در این مناطق بیشتر است. در نواحی ای مثل سرزانو ها و آرنچ که دارای پووست ضخیم تری است میتوانید به صورت دورانی با فشار بیشتر انجام دهید تا به خوبی تمیز شود.با انجام پاکسازی در این نواحی به مرور شاهد تغییرات و بهبود رنگ خواهید بود.
  • نکته ی مهمی که در استفاده از این محصول مراقبتی باید توجه داشته باشید این است که به هیچ عنوان نباید در استفاده از اسکراب ها و لایه بردار ها زیاده روی بکنید. حتی اگر پوست چربی هم دارید استفاده روزانه از این محصولات مراقبتی ممنوع می باشد. با انجام مکرر و بی رویه باعث نازک شدن پوست شده و در نهایت منجر به التهاب میگردد. استفاده از ماسک ها با توجه به نوع پوست شماست و حتما برای استفاده آن از متخصصین و مشاورین زیبایی مشورت بگیرید.
  • استفاده از ضدآفتاب در حالت عادی جزو واجبات و جدایی ناپذیر یک روتین پوستی مناسب هست. ولی استفاده از آن بعد از انجام اسکراب بسیار پراهمیت است. به دلیل نازک شدن پوست بعد از اسکراب اگر به خوبی از ضدآفتاب استفاده نکنیم باعث ایچاد لک های پوستی می شود.
  • در مواقعی که پوست حساس شده است از اسکراب ها و لایه بردار ها استفاده نکنید. به طور مثال بعد از وکس صورت-لیزر موهای زاید و اپیلاسیون استفاده از اسکراب ها مجاز نمی باشد.
  • بعد از انجام لایه برداری و استفاده از ماسک های اسکراب بهتر است از مواد آرایشی سنگین استفاده نکنید و اجازه استراحت به پوست خود را بدهید.

کارهایی که نباید بعد از اسکراب پوست انجام دهید:

1-ورزش سنگین

2-استفاده از لایه بردار به طور همزمان و یا مدت زمان کوتاهیی بعد از استفاده از اسکراب

3-استفاده از تونر

4- استفاده از مواد شوینده پوست قوی

5-استفاده از داروهای ضدآکنه

5-قرار گرفتن در معرض آفتاب

6-انجام لیزر و وکس صورت

مراحل انجام اسکراپ

1-قبل از انجام اسکراب باید پوست به خوبی تمیز شود.در این مرحله از شوینده مناسب پوست خود استفاده کنید تا پوست کاملا از هرگونه آلودگی سطحی و لوازم آرایشی پاک شود

2- سطح پوست خود را کمی با آب مرطوب کنید

3-مقدار مناسبی از اسکراب را رو پوست صورت و نواحی دیگر بدن که میخواید پاکسازی انجام دهید بگذارید و آرام به صورت دورانی ماساژ دهید.

4-بعد از گذشت مدت زمان مناسبی که روی محصول مورد نظرتان ذکر شده است مواد را با آب ولرم به خوبی بشویید تا کاملا پاک شود.

5- و درآخر با حوله ای نرم به آرامی پوست را خشک کنید

بعد از انجام پاکسازی احساس لطافت و شادابی را تجربه میکنید. بهتر است از اسکراب هایی استفاده کنید که خاصیت رطوبت رسانی هم دارند.