آلرژی چیست و درمان؟ علائم آلرژی فصلی چیست و تفاوت با کرونا؟

آلرژی

یکی از مشکلاتی که امروزه خیلی از افراد با آن درگیرند بیماری آلرژی (حساسیت فصلی) است. برای ما مهم است که بدانیم :

آلرژی چیست؟

در محیط اطراف عوامل متفاوتی وجود دارند که باعث تحریک سیستم ایمنی بدن ما می شوند. این عوامل (آلرژن ها)مثل خاک ، گرده درختان ، چاشنی ها و … در حالت نرمال باعث پاسخ شدید سیستم ایمنی بدن نمی شوند. اما در بعضی افراد باعث پاسخ غیر نرمال می شود. آلرژن ها در ابتدا که وارد بدن می شوند به B Cell ها می چسبند و مورد تایید Mast Cell ها می شوند. اما دفعات دیگر باعث تحریک Mast Cell ها می شوند. از این رو سیستم ایمنی بدن اقدام به آزاد کردن هیستامین می کند. هیستامین باعث ایجاد، التهاب ، خارش ، قرمزی می شود. پس آلرژی در واقع ریکشن بیش از حد بدن نسبت به آلرژن ها است.

دلایل ایجاد آلرژی چیست؟

تئوری های متفاوت در این زمینه وجود دارد. یکی از این تئوری ها ژنتیک و ارثی بودن این بیماری است. طبق تحقیقات نشان داده شده است که غذا هایی مانند فست فود ها ممکن است یکی از علل ایجاد آلرژی باشد. یکی دیگر از تئوری های دلیل ایجاد آلرژی، عدم تعامل و در قرار نگرفتن در معرض محرک های طبیعی در زمان کودکی و رشد است. این بدان معنا نیست در این زمان کودکان وادار به قرار گیری در این شرایط بکنیم.

علائم آلرژی چیست؟

علائم آلرژی نسبت به نوع آن و شخص متفاوت است. از علائم حساسیت فصلی می توان به قرمزی چشم ها ، التهاب و خارش پوست ، گرفتگی بینی مشکلاتی برای تنفس و حرف زدن ، خارش گلو و سرفه های مکرر اشاره کرد. البته در بعضی موارد که آلرژی بسیار شدید است و یا باعث تنگی نفس شدید و بسته شدن راه های تنفسی می شود، بدن دچار شوک آنوفلاکسی می شود. در اینجا نیاز است با اورژانس تماس گرفته شود و در ضمن یک سری اقدامات تا رسیدن اورژانس انجام شود.

انواع آلرژی چیست؟

آلرژی را می توان به طور کلی به دسته تقسیم کرد : 1-حساسیت به غذا (Food Allergy) 2-حساسیت به طبیعت (Environmental Allergy) 3-حساسیت فصلی (Seasonal Allergy)

1-حساسیت به غذا (Food Allergy) : این آلرژی می تواند شامل انواع غذا ها ، میوه ها ، چاشنی ها و یا حتی آجیل ها باشد.

2-حساسیت به طبیعت (Environmental Allergy) : این آلرژی می تواند به انواع درخت و یا گیاه، خاک و یا گرده ها باشد.

3-حساسیت فصلی (Seasonal Allergy) : حساسیت ها فصلی که با نزدیک شدن و شروع فصل و تغییرات آب و هوایی و محیط پیرامون ممکن است باعث تحریک و حساسیت زایی می شوند. اصولا علائم آلرژی فصلی قرمزی چشم ها ، آبریزش بینی ، سرفه و عطسه ، خارش گلو و گرفتگی بینی است.

درمان آلرژی

نکته هائز اهیمت جدای درمان ها و تعریف های گفته شده در این صفحه نیاز است ،بعضی گروه ها و اشخاص خاص به پزشک خود مراجعه کنند و از خود درمانی خودداری کنند. زنان باردار ، مادران شیرده ، کودکان زیر 12 سال و اشخاص با بیماری های زمینه ای مثل فشار خون و یا … در این گروه خاص قرار دارند. افرادی که تحت درمان و مصرف دارو هستند نیاز است حتما با پزشک خود مشورت کنند تا از تداخل دارویی جلوگیری کنند.

به طور کلی درمان حساسیت فصلی به دو دسته : درمان های غیر دارویی و دارویی تقسیم کرد.

درمان های غیر دارویی : افرادی که دارای آلرژی هستند می بایست منزل خود را به طور مکرر جارو کنند. نوع خاصی از جاروهای برقی وجود دارند توصیه می شود که مانع چرخیدن هوا در منزل می شود. ملافه ها را باید در فاصله زمانی های کم شست و از ملافه های خاصی که الیاف شان به نزدیک تر است و منافذ کوچکتری دارند تا مانع از پخش گرد و غبار در هوا شوند. اصولا به افرادی که الرژی شدید دارند توصیه می شود از وسایل پارچه ای کمتری استفاده کنند. برای مثال از مبل های چرمی بجای مبل های پارچه ای استفاده کنند و از موکت استفاده نکنند. بر خلاف عموم که استفاده از بخور و محیط مرطوب باعث کاهش حساست زایی و بهبود حال شخص می شود، تحقیقات نشان داده است که رطوبت کمتر از 40% و هوای خشک کمک بیشتری می کنند.

درمان های دارویی : دسته اول آنتی هیستامین ها (Antihistamine) هستند. آنتی هیستامین ها دارویی هایی هستند که در اغلب آلرژی ها از آن استفاده می شوند. علت آن این است که به سادگی هیستامین بدن را کاهش می دهد و عواملی مانند آبریزش، خارش و التهاب را کمتر می کنند. آنتی هیستامین به گروه تقسیم می شوند. گروه اول که قدیمی تر نیز هستند دیفین هیدارمین ها (Diphenhydramine) هستند. این گروه علاوه بر هیستامین می توانند بر مغز نیز تاثیر بگذارند و باعث خواب آلودگی و گیجی شوند. به همین خاطر توصیه می شود قبل از رانندگی و یا هر کاری که نیازمند توجه کامل شما هست مصرف نشود. گروه دوم که ویژگی گروه قبلی را ندارند و عوارض کمتری دارند و برای مصراف روزانه تجویز می شوند. دو دارو لوراتادین (Loratadine) و سیتریزن (Cetirizine) در این گروه قرار دارند. علاوه بر قرص این دارو در مدل های اسپری نیز موجود می شود که می توان به Azelastine ASTELIN و Olopatadine PATANSE اشاره کرد. گروه سوم استروئید ها (Intranasal Corticosteroids) است. این گروه هم نیز به صورت اسپری بینی استفاده می شود. علت اسپری بودن آنها این است که اگر استروئید وارد بدن شود ممکن است باعث عوارضی بلند مدت و کوتاه مدت شود. همچنین بعضی از این استروئید ها ممکن است به دیواره بینی آسیب بزنند و در صورت استفاده بلند مدت باعث خون دماغ شدن مدام شخض شود. گروه آخر Decongestants ها است. داروهای سودافرین (Pseudoephedrine) از این گروه است. این دارو باز کننده مجاری بینی و تنفسی است. اما یکی از عوارض این دارو می توان به تاثیری که بر روی رگ ها عروقی می گذارند اشاره کرد. این دارو ممکن است باعث افزایش فشار خون و در نتیجه بی خوابی شوند. در بلند مدت نیز ممکن است باعث بیماری فشار خون شوند.

در طی درمان و متناسب با علائم و شرایط فیزیکی شخص دارو های متفاوتی توصیه می شود. حتی گاها توصیه به استفاده از داروهای ترکیبی می شود.

تفاوت علائم آلرژی و کرونا

یکی از مهم ترین علائم حساسیت فصلی و کرونا خارش است. به طوری کلی در الژی و حساسیت فصلی خارش بسیار مشهود و عادی است اما در کرونا وجود ندارد و یا بسیار کم است.

یکی دیگر از تفاوت ها تب است. در بیماران کرونایی تب یکی از عوامل اصلی است در صورتی که در حساسیت فصلی وجود ندارد.

بدن درد و کوفتگی یکی دیگر از علائم کرونا است که در آلرژی فصل به صورت بی حالی و بی انرژی است که بسیار متقاوت است.

پاسخ به آنتی هیستامین یکی دیگر از تفاوت هاست. در آلرژی بدن بیمار و علائم نسبت به آنتی هیستامین واکنش سریع نشان می دهند در صورتی که در بیماران کرونایی بدن واکنش نشان نمی دهد و علائم کرونا ثابت می مانند.

منبع : موسسه ملی سلامت آمریکا (NIH)